Fjelltur – en fokkeslasks seilepause

Så var det endelig tid for at landkrabba skulle få fast grunn under føttene, og kjenne seg på hjemmebane. Det var tid for vår årlige sommerfjelltur. I år gikk turen til Jotunheimen.

Mye vær ble det, men likevel klarte vi å få presset inn to toppturer:

• Nordre Kalvhølotind (2019moh)
  • Knutholstinden (2341moh)

Vi teltet en natt ved Bygdin, før vi tok «Bitihorn» inn til Torfinnsbu (den eneste turisthytta i Jotunheimen som Fokkeslasken ikke hadde vært på før). Her overnattet vi i åttemannsrom, og jeg så at Skipperen lengtet etter freden og roen i teltet. Vi tok turen opp på Nordre Kalvhølotind, selv om det ikke var sikt på toppen. Vi måtte jo komme i gang. Vi måtte gå på gps-sporene for å finne veien ned igjen. Tre-retters middag og rødvin var herlig etter fem timer i tåka.

DSCF1585 - Version 3

DSCF1593 - Version 2

DSCF1590 - Version 3

Det var på forhånd meldt et forrykende uvær dagen etter. Torden, 44mm regn og sterk vind. Nye varsler viste at det dramatiske været ikke kom til å bli så ille som først antatt, sa betjeningen på Torfinnsbu. Planen vår var å gå inn til vann 1475 i Svartdalen, campe der, og ta et par topper. Vi forhørte oss, og fikk vite at det var mye stein og ur, så vi måtte campe i begynnelsen av vannet. Med uværet i vente vurderte vi en natt til på Torfinnsbu, men utpå dagen så det ut til å roe seg, så vi la i vei oppover dalen, ivrige etter å komme i gang. Det var varierende lavt skydekke, og regnet pisket oss tidvis i nakken.

DSCF1578 - Version 2

Ved starten av vannet, så vi ingenting, bare ur og tåke. Vinden økte på, og vi merket at det uværet som vi trodde hadde fart forbi, likevel ville komme. Vi måtte finne en teltplass fort hvis vi ikke skulle risikere å måtte gå i minst en time til og få uværet over oss. Vi klarte å finne en våt moseflekk av en teltplass, omgitt av fjell og stein. Teltet kom opp etter litt slåsskamp med sønnavinden. Store steiner ble brukt til forankring av bardunene. I det øyeblikket vi skulle gå inn i teltet kom uværet. Det var som om vi hadde campet midt i en vindtunnell, eller på det smaleste stedet i en vindtrakt. Takk til Hilleberg, som lager solide telt. Vinden tok så tak i teltet, at jeg innimellom var sikker på at det kom til å revne eller løsne fra «fortøyningene». Så kom regnet, minst 44mm, og lyn og tordenskrall rett over hodene våre. Det ble en urolig natt. Skipperen vil klage til Hilleberg for at de lager glidelåser som klirrer og lager lyd når teltet dirrer i stormen. Jeg for min del hørte ikke klirring, bare vær.

DSCF1637 - Version 2

Det kan hende jeg er for gammel til å ligge i telt nå, for jeg sov ikke godt den natta. Var riktignok lemster etter gårsdagens oppover/nedover-økt, og til tross for 7mm Exped Downmat, fant jeg ikke helt hvilestilling i løpet av natten. Våknet av at Skipperen laget i stand frokost under sol og blå himmel. Han var klar for Knutholstinden. Men var jeg klar? Groggy, med verkende lårmuskelatur og ellers kropp som en 80- åring…

DSCF1639 - Version 2

Men Knutholstinden lokket meg ut av teltet, og vi trasket av gårde. Skipperen kan sette både sjøbein og fjellbein, men det hender han kan få litt sug i magen av for luftige traverser. Det var bratt, ja. Og akkurat passe luftig. Skipperen tok et dypt pust i fra magen, og forserte de lufigste partiene med glans. Men han er alt for sprek, Skipperen. Det er ei plage. Det er tungt å gå bak en 55-åring som spretter som ei fjellgeit over steinene oppover i den bratte ura.

DSCF1676 - Version 2 DSCF1653 - Version 2

Vi kom oss både opp og ned igjen. Fikk nydelig utsikt på toppen, og regnet møtte oss da vi var så godt som nede igjen. Etter 7 timer var vi tilbake til teltet.

De neste dagene var det meldt regn og lavt skydekke. Vi sov en natt til i teltet, så pakket vi det pent sammen, og dro hjemover. To flotte topper, tur/retur vandring til vann 1475 i Svartdalen, og tre netter i telt var akkurat passe. En vitamininnsprøytning faktisk.

One response to “Fjelltur – en fokkeslasks seilepause

1. Held ein knapp på å vere fjellgeit framfor fokkeslask! Litt fint og litt (bittelitt) ruskut vær har dykk hatt både til fjells og til sjøs, men det ser ut til å ha vori ein fin ferie for både skipperen og slasken. Fine bilete!!